Coaching

Extra steuntje voor kinderen in het basisonderwijs

Als ouder voel je aan waar je kind toe in staat is, maar soms laat hij of zij het niet zien. Een steuntje in de rug is dan welkom.

Tijdens de basisschoolperiode maakt een kind een enorme ontwikkeling door. Leg een foto van een 4-jarig kind naast de foto van een kind als 12-jarige en je ziet de groei. Op veel momenten in deze periode kunnen vragen ontstaan of problemen zich voordoen. Uitdagingen die ouders zien, waar school tegenaan loopt of waar het kind zelf mee zit.

Een greep uit de vragen die bij Bureau Slinge binnenkomen:

  • Een kind laat op school niet zien wat hij kan
    Zowel ouders als leerkrachten kunnen dit constateren. Wanneer school hier niet op kan inspelen, kan begeleiding door Bureau Slinge een uitkomst zijn.
  • Een diagnose gesteld
    Een kind loopt al een paar jaar tegen problemen op. Na een onderzoekstraject volgt een diagnose, maar daarmee hebben ouders of leerkrachten nog geen concrete handvatten om het kind te ondersteunen. Bureau Slinge gaat met kind en ouders op zoek naar houvast.
  • Een kind dat ondervraagd of juist overvraagd wordt.
    Onder- en overvraging kan plaatsvinden binnen schoolvakken, maar ook op andere gebieden. Denk aan de prikkels die een kind binnenkrijgt, situaties waarin sociale vaardigheden worden gevraagd die het kind nog niet kan overzien, het aanbieden van steeds weer dezelfde leerstof, niet uitgedaagd worden uit angst voor moeilijk gedrag of de tijdsduur van de schooldagen die te veel vraagt van een kind. Hoe vind je de balans?
  • Een kind dat veel moeite heeft met Ć©Ć©n vak
    Soms is er maar Ć©Ć©n vak waar een kind consequent moeite mee heeft. Je kind zit bijvoorbeeld in groep 4 of 5, maar werkt voor dit vak nog op het niveau van groep 3 en lijkt er geen verbetering te zijn. Bureau Slinge gaat samen met het kind zoeken waar de angel zit en zet samen stappen.
  • Een kind dat niet tot lezen komt
    Niet tot lezen komen, is iets wat Bureau Slinge regelmatig tegenkomt. Via de methode Leespraat zet Bureau Slinge het leesproces op een andere manier in gang. Veel kinderen worden zo alsnog gestimuleerd om tot lezen te komen. Voor meer informatie over Leespraat, zie stichtingscope.

Herkenbaar?

Heb je een kind in het basisonderwijs en herken je jouw kind in een van de bovenstaande situaties, of heb je een andere vraag? NeemĀ contactĀ  op met Saskia Ruven voor een vrijblijvend gesprek.